Entry: Doa Untuk Aku Tuesday, November 25, 2008



Pengarang : Bahruddin Bekri

Halaman     : 436

Tahun         : 2008

Terbitan      : PTS  O.N.E Sdn Bhd

Harga        : RM22.90


Blurb:

 

"Menarik juga cadangan kau.  Mungkin dapat membantu aku menghadapi peperiksaan akhir.  Masalahnya, di mana kita mahu mencari 40 doa itu?" soal Adly.

 

"Aku ada.  Aku doakan kau sebanyak 40 kali.  Nanti dapatlah kau menghadapi peperiksaan akhir dengan cemerlang," jawab Kassim kembali.  Dia tersenyum.

 

"Kau doakan aku sebanyak 40 kali? Hmm… begitu sahaja?"

 

"Aku keliru.  Adakah maksud 40 doa itu adalah 40 kali doa daripada orang yang sama, ataupun 40 kali didoakan oleh orang berlainan?" Adly kembali menyoal.  Fikirannya kembali kusut.

 

"Err.. aku pun tak pasti.  Rasanya dua-dua sekali, 40 kali doa daripada 40 orang berlainan.  Nanti kita tanyalah sesiapa.  Tentu ada orang yang lebih arif fasal hal ini," cadang Kassim lagi.

 

Adly membesar bersama keyakinan hidupnya dirahmati dengan adanya doa daripada ibunya. Kematian ibunya membuatkan Adly kehilangan 'senjata'. Apa yang dapat menggantikan doa ibunya? Lalu bermula pencarian Adly mencari 40 doa. 

 

******

 

Doa Untuk Aku (DUA) berkisar tentang Adly yang terlalu obsess (kalau boleh dilabelkan begitu) dengan doa. Padanya doa ibunya adalah satu-satunya senjata yang paling berkuasa dalam hidupnya, yang membuatkan dia lulus dalam peperiksaannya. Namun kematian ibunya menjadikan Adly kehilangan 'senjata' yang paling ampuh yang menjadi perisai dirinya. Keyakinannya mulai goyah. Dia mulai hilang semangat.!!

 

Namun perkenalan secara tidak sengaja dengan pengembara yang hobinya memotong rumput, membuka matanya akan alternatif lain untuk berjaya dalam hidup. 40 doa. Ya itulah yang dia ingin terokai. Maka bermulalah misinya mencari 40 doa.

 

Berbekalkan keyakinan akan kemujaraban doa, dan dengan bantuan rakan-rakan terutamanya Kassim, dan ahli kumpulan Amin bin Damit – Amin, Zulaikha dan Sarah – misi mencari 40 doa menjadi satu misi yang sungguh unik, lucu, sedih dan menarik, terjadi pada mereka.

 

Nak tahu apa yang terjadi sepanjang misi pencarian 40 doa Adly?? Anda kenalah baca karya ini.

 

Apa yang dapat aku katakan usai membaca karya ini… lawak gila!!!. hehehe

 

Tapi jangan cepat percaya pada komen pertama aku.!! Sesungguhnya DUA ini bukanlah karya 'gila-gila' tetapi membacanya membuatkan aku tak henti menyungging senyuman. Idea Che Din (boleh ya kakwan seru begini? Big Smile) amat aku kagumi. Che Din berjaya menyampaikan misi mencari 40 doa Adly bukan hanya untuk Adly semata, tetapi juga sebagai modus untuk memperingatkan aku sebagai pembaca akan definisi 40 doa-doa yang dimakbulkan.

 

Sesungguhnya DUA ini sarat dengan ilmu yang amat berguna buat pedoman kita sebagai pembaca. Walaupun pada dasarnya, isunya hanyalah berkenaan dengan DOA… yang kita tahu merupakan senjata orang-orang mukmin, dan mungkin anda semua sudah arif tentang doa dan adab-adabnya, tetapi tidak salah kalau kita terus diperingatkan tentang doa!, dan Che Din berjaya dalam misinya (sekurang-kurangnya pada aku kalau bukan pada pembaca lain!!) yang sering kali alpa dan mudah lupa.

 

Sebenarnya bukan sekadar doa yang menjadi inti pati utama dalam DUA karya Che Din ini, tetapi ada banyak lagi isu-isu yang diutarakan dalam DUA ini. Isu yang di mata kita nampak remeh, yang kita rasakan tiada apa yang menariknya lagi… melainkan isu yang telah mendarah daging dalam kehidupan kita. (terutamanya isu 'konsert hattan'… hahaha!! begitu ya perasaannya??) Tapi membaca DUA membuatkan aku sedar bahawasanya hidup ini adalah satu perjuangan untuk kemenangan di hari kemudian.

 

Tahniah pada Che Din. Sesungguhnya Che Din telah memberikan satu anjakan baru dalam dunia penulisan kreatif, satu variasi baru dalam memperkayakan lagi genre penulisan kita.

 

Buat anda rakan pembaca, bacalah Doa Untuk Aku, semoga kamu mendapat manfaatnya. Selamat membaca dan berkongsi gelak denganku!!

 

 

P/S: Buat Che Din… satu lagi karya yang menjadi koleksi 'bacaan berkali-kali' kakwanWink

 

   4 comments

wan
December 1, 2008   12:54 PM PST
 
Che Din
:-) karya yang bagus... seharusnya dikongsi bersama... agar dpt memberi manfaat pada mrk yg nak ambil iktibar...!!

p/s: bk baru bila plak nak klua?? :-D
Bahruddin
November 28, 2008   04:56 PM PST
 
Terima kasih, Kak Wan.

:-)
wan
November 26, 2008   10:33 AM PST
 
kaknOOr...
hahaha itu ler... seronok sungguh membacanya... rasa rileks je... rasa relief... dan rasa santai... tp at the end ada ilmu yang berguna!!

Tahniah pada Che Din!!
kaknOOr
November 26, 2008   10:09 AM PST
 
Wan
Doa Untuk Aku...memang menarik membaca dari mula hingga tamat sentiasa senyum, ketawa sampai satu part siap dgn gimrama lagi...
Humor yg selamba tapi tersirat makna didlm DUA.....buat kita sedar sendiri. Bagi akak npk mcm novel remaja tapi akak yg dah senja ni pun suka membacanya. Sesuai untuk kanak2 sokolah/remaja terdapat motivasi didlmnya.

Leave a Comment:

Name


Homepage (optional)


Comments