Entry: Angin Dingin Dari Utara Wednesday, May 17, 2006




Kasih sayang yang terlalu dalam memaksanya membawa diri jauh ke perantauan agar kasih itu sentiasa segar selamanya. Konsep perkahwinan Arab Islam yang dipraktikan pada zaman dahulu muncul semula dalam dunia serba moden dan canggih kini. Akan tetapi konsep ini tidak sama sekali bercanggah dengan hukum sahnya berkahwinan itu.

 

Rasa cinta seorang suami yang terbit dengan hanya mengenali keperibadian isterinya yang sangat istimewa melalui sahabat dan taulan Nabila Amin Azhar. Pencariannya umpana kisah 'fairy tales' bilamana sang putera dengan kasut kacanya mencari miss Cinderella jelmaan hati.     Mengejar 'Puteri Idaman' dengan pelbagai cara juga pelbagai onak duri dan ranjau dihadapi Nashrique Iskandar Ismail dalam usahanya memenangi hati Nabila yang cukup istimewa itu. Adakah dia berjaya menawan serta memiliki  hati Pn Amin yang keras, sekeras bungkah ais kutub utara  dan menggotakan janji-janjinya pada kedua mertua yang menanti di rumah Alhamdulillah.

 

Adakah 'Puteri Idaman' kebanggaannya itu akan kekal selamanya bertahta dihati atau dia akan menjadi seperti kabus tengahari. Membacanya membuatkan kita tidak betah untuk berhenti walau sesaat. Selamilah sendiri keindahan 'Angin Dingin Dari Utara'. Amat payah untuk diluahkan tetapi terlalu indah lukisannya di dalam hati. Angin Dingin Dari Utara merupakan antara buku paling istimewa buatku.

   18 comments

cwazy wabbit
May 31, 2006   11:03 AM PDT
 
wabbit dh bc bk nih.. mixed feeling ar.. hemm.. ada ke pompuan yg keras ati sgt sampai sanggup pisah ngan suami & anak.. orang laen.. yg bercerai berai sanggup turun naik makamah berebut anak.. adus... extreme tol.. nak jaga ati orang lain, padahal orang tuh makan ati ngan tindakan dia.. confuse... hemm......... tuh yg wabbit tak wat review kt wumah wabbit.. dekat seminggu menyusun ayat.. tapi takde hasil w/p wabbit suka juga bk nih.. & wabbit suka info agama yg diselitkan dlm bk nih.. bagus!! I learn one or two or three things..:D
nawwir
May 18, 2006   12:11 PM PDT
 
betul kak klena... tanpa ujian macam makan nasi tak berlauk
hijauuz
May 18, 2006   10:23 AM PDT
 
hidup ni klu tiada ujian ...umpama dunia yg senyap sunyi...tiada warna-warni....
Em
May 18, 2006   09:51 AM PDT
 
setuju dgn klena..ini pengajaran supaya kita tak degil mcm tu..dan sy pun malas nak fikir dlm2 lg sbb yg nyata Nabila terlalu degil..sanggup mengabaikan tanggungjwb terhdp suami dan anak kerana kedegilannya tu.
syabas pd s.hasneza yg berjaya timbulkan isu spt ni dlm bukunya
nawwir
May 18, 2006   07:27 AM PDT
 
Kerana kedegilan Nabila juga.... dia diceraikan Nashrique...
Berjauhan dari anak yang amat disayangi.

Jadi kat sini penulis tak bias.

Tapi kerana cinta yang dalam Nash kepada Amin mereka tetap bersatu...

Nawwir suka cerita ini sebab macam satu kisah yang benar2 berlaku .

Kadang kala dalam kehidupan nie... kedegilan itu ada yang membawa kebaikan.
Hidup nie... penuh ujian.
nawwir
May 18, 2006   07:21 AM PDT
 
wan... nawwir sokong wan... betul...


Kak klena.... pandai ...
kenapa tak sekeras ais batu yg dalam freezer tur...
kerana....
Bungkah Ais di kutub utara atau selatan... kalau cair... ia akan menyebabkan perubahan yang amat besar kepada suhu dunia... macam2 kejadian akan berlaku sekiranya ais di kutub tur cair...

Ada yang pening ker
hijauuz
May 17, 2006   06:19 PM PDT
 
betul kata wan tue...mana ada yg lebih sempurna dari yg maha esa..

ais tu lebih senang nk cair dr batu kan nawwir...ada yg tersirat dari yg tersurat ...kena selongkar...tp malas lah rasa nya...

dia buat kita berfikir jangan ditiru perangai yg degil tue...yer lah kan klu jadi kat diri kita ...suka kah kita kalau ada seseorang yg berpeangai seperti itu....its only my 2 cents...mungkin ada yg tak bersetuju...tapi ni forum kan...saper nak sambung..
Wan Amalyn
May 17, 2006   05:51 PM PDT
 
Nawwir ni ada bakat menulis le... ;p
Watak Nabila ni ada pro & kon jugak... sama macam kejadian kita... tak ada yang sempurna... kesempurnaan hanya milik Allah s.w.t.... *wah ini wan yang berkata-kata ke* *geleng paler tak caya*

nawwir
May 17, 2006   05:50 PM PDT
 
apa2 yang kita buat atau lakukan ... diukur oleh Allah dr niat di dalam hati.

Sebenarnya banyak pengajaran yg boleh diambil dr buku nie...

Dia jauh untuk lebih taat....
nawwir
May 17, 2006   05:47 PM PDT
 
kak em best la buat forum macam nie... he..he...
nawwir
May 17, 2006   05:45 PM PDT
 
Sebab tur nawwir kata Hati nabila sekeras bungkah ais di kutub utara....

tak sekeras batu...

teng...teng ... cuba fikirkannya
nawwir
May 17, 2006   05:42 PM PDT
 
Kak em... itulah yang unik sekali watak Nabila Anim Azhar....

Dalam byk2 buku yang kak em dah baca, ada tak watak macam Namir nie.

Kak em... pejam mata dan cuba hayati dengan menggunakan hati yang lembut... paling lembut... dan jawapannya disitu...

Sila cari wahai kakak ku.. he...he.....
hijauuz
May 17, 2006   03:22 PM PDT
 
tadi komen kita ilang ...ni nak wat semula....

cayar lah revu nawwir ...sungguh mempersonakan ...sehingga amat payah nak di zahir kan dengan kata2...hanya terlukis didalam hati...
;-)
hijauuz
May 17, 2006   03:19 PM PDT
 
em tu kena tanya neeza kot ...kenapa dia buat watak nabila sebegitu....ahaks...
Em
May 17, 2006   02:48 PM PDT
 
satu soalan yg tiada jwpn..knp nabila ni degil sgt? adakah kepentingan menjaga janji pd diri sendiri itu lebih penting dr menjaga hati org yg disayangi?
Wan Amalyn
May 17, 2006   01:50 PM PDT
 
Bagi wan yang jahil pasal agama ni... bila baca buku ini banyak info berguna yang boleh di kutip buat panduan...
nawwir
May 17, 2006   01:37 PM PDT
 
kak em kita buka forum... bincang pasal ADDU nie pun bagus jugakkan
sebenarnya nawwir teruja dengan idea Siti dan cara dia garapkan ceritanya, penuh rasa dan bila baca ADDU rasa macam kita nie Nabila pulak.
Em
May 17, 2006   01:01 PM PDT
 
byk yg boleh dibincangkan tentang ADDU..inilah keistimewaan tulisan siti hasneza

Leave a Comment:

Name


Homepage (optional)


Comments