Entry: Bila Cinta Itu Jadi Milikku Friday, November 23, 2007



Pengarang : Nor Erny Othman

Halaman   : 735

Tahun       : 2007

Terbitan   : Roket Kertas Sdn Bhd

Harga       : RM 24.90


Bila Cinta Itu Jadi Milikku kisah tentang Nurul Fitri yang kecewa dalam pelajaran. Tatkala kawan-kawan bergembira dengan tawaran yang diterima dari Pusat Pengajian Tinggi masing-masing, Fitri hanya menahan hati yang kecewa. Tambahan pula kekasih hati – Ipan - juga mendapat tawaran belajar di UUM Sintok, meletakkan dirinya bertambah sedih. Harapan untuk mengikut jejak langkah kakaknya Sakinah juga tidak kesampaian.

 

Namun, langit tidak selamanya mendung… tawaran untuk melanjutkan pelajaran ke tingkatan 6 datang bersama dengan tawaran untuk melanjutkan pelajaran ke ITM dalam jurusan kesetiausahaan.  Fitri nekad ke Jengka untuk meneruskan hasrat hati yang hampir terbengkalai, bersama azam dan tekad untuk menebus kegagalan lalu.

 

Perjalanan hidupnya di bumi Jengka penuh warna-warni, pahit manis, suka duka… semuanya diharungi dengan tabah dan sabar demi memperjuangkan nasib dan masa depannya dan keluarga. Dalam menghadapi pelbagai karenah teman-teman sebilik mahupun teman satu kursus Fitri terus tabah, apatah lagi kekasih hati yang jauh di bumi sintok terus meniupkan semangat juangnya.

 

Namun tidak semua yang dia impi dan angan-angankan dengan mudah dicapai. Ada kalanya dia lelah sendirian… menghadapi karenah adik-adik, menghadapi kemelut keluarga, sementelah pula dengan masalah kewangan yang dihadapi oleh keluarganya. Apatah lagi Sakinah, kakaknya juga masih menuntut di UIA yang sudah pastinya memerlukan belanja yang banyak. Namun Fitri bersyukur, kerana Pian sahabat baiknya tetap setia disisi memberi sokongan moral yang amat-amat dia perlukan.

Dapatkan Fitri terus bertahan… apabila satu demi satu masalah membelenggu hidupnya.?? Masalah kewangan… masalah dengan hubungannya dan Ipan kekasih hatinya… malah masalahnya bersama teman seperjuangan… bahkan dilema yang dihadapinya tatkala terasa diri diketepikan oleh kedua orang tuanya… terus-terusan menekan hati dan perasaannya.

******

Karya terbaru Nor Erny ini pada aku tidak menghampakan.  Tatkala menatap baris demi baris, ayat demi ayat, terasa begitu dekat dihatiku. Bahkan aku seakan tenggelam dalam diri Nurul Fitri. Nurul Fitri yang digambarkan sebagai seorang gadis yang biasa-biasa saja, tidak terlalu lawa, tidak terlalu pandai, bahkan keluarganyapun hanya 'orang biasa' yang hidup di tanah felda. Cara hidup mereka yang kadang-kala 'baik', tapi adakalanya 'sempit'… semuanya pernah aku alami. Aku seakan membaca kisah hidup aku… yang bezanya aku bukan anak peneroka tetapi cara hidupnya mengingatkan aku waktu aku nak mengenal hidup di 'zaman' susah dahulu. 

 

Begitu juga dengan 'kehidupan' di kampus… semuanya mengingatkan aku zaman Uitm yang dulunya aku kenali dan mesrainya sebagai ITM. Semuanya membuatkan kenangan demi kenangan terimbau di layar ingatanku. Hehehe… aku dok terbayangkan nacha & mar sebagai 'rakan' sekursus ngan Fitri. Lagi satu, kalau kat ITM Manjung (sekarang dah pindah ke Sri Iskandar) – SS ni course yang paling glamour…

 

Cuma, sayang seribu kali sayang, suntingan karya ini tidak begitu kemas sehingga sedikit sebanyak menjejaskan pembacaan aku. Di samping itu terdapat juga kesilapan printing ~ms:224~  membuatkan tumpuan aku terganggu.

Pendek kata aku memang suka dengan Bila Cinta Itu Jadi Milikku ini. Walaupun ceritanya hanya cerita2 biasa sahaja… tapi pada aku ia tetap istimewa.!! Tahniah buat penulis.!!

 

   2 comments

wan
November 23, 2007   05:08 PM PST
 
nacha..
baca ar... & wan pasti nacha akan teringat2 akan segala kenangan yg ditinggalkan dulu... :D
nacha
November 23, 2007   10:15 AM PST
 
wan, sy x bc lg buku ni. ooo.. patut la ari tu kakyah sibuk soh bc. katanya citer psl budak SS. hehehe... nak kena cari kat kedai buku ni.

Leave a Comment:

Name


Homepage (optional)


Comments