Entry: aA+bB Thursday, January 17, 2008



Pengarang   : Hlovate

Halaman      : 495

Cetakan        : Januari 2008

Terbitan       : Jemari Seni Publishing

Harga            : RM20.00


Blurb:

cinta itu, jatuh dari langit atau jatuh dari hati? ~ Addin

 

Inilah... sebuah kisah perjalanan; perjalanan bersama masa; perjalanan cerita aA + bB. Semua orang belajar, semua orang membesar; tetapi tidak semua orang menjadi dewasa. Selagi hidup bersama masa, maka selagi itu juga yang hidup itu dewasa bersama usia.

 

Addin mengemukakan teorinya begini:

 

1.       membesar dan belajar dengan pengetahuan serta pengalaman adalah  suatu cabaran

2.       membesar dan belajar tentang hidup serta mengenal diri sendiri adalah suatu hakikat yang tidak dapat dielak

 

7 tahun kemudian...
Apa yang terjadi apabila doktor dipaksa berkahwin dengan jurutera, yang bukan pilihan hatinya?

 

Apa yang terjadi kalau sang kepala batu dan sang keras kepala itu harus tinggal sebumbung?

 

Cerita 'cinta' antara Addin dan Benz, tidak semudah A + B = Aman Bahagia. Ini kerana sejarah mereka bermula lebih awal dari itu. Mereka pernah saling membenci, saling mendendam dan saling membisu sejak zaman sekolah...

 

Siapa aku pada dia? A pal? A room-mate? A brother? Never a husband? ~ Benz

 

Setelah 5 Tahun 5 Bulan dan Gurindam Jiwa: Schubert's Serenade, Hlovate kembali mengasah penanya dengan trademark: gaya bahasa basah dan santai.

 

****** 

 

Hlovate kembali dengan cerita yang lain dan rasa yang berbeza tetapi tetap dengan bahasa santai yang segar.

 

aA+bB seunik judulnya… begitu juga dengan ceritanya, mampu membuatkan hati aku terhibur.  Kisah tentang aA (Addin) dan bB (Benz Alif).  Kisah tentang 'perkahwinan paksa' mereka yang diharapkan agar hidup aA (Aman) dan bB (Bahagia) oleh ahli keluarga terutama kembar Addin – Kucai.

 

Kisah tentang perjalanan hidup Addin dan Benz Alif yang membesar dari a+bzaman remaja, kepada A+Bzaman dewasa. Pelbagai rencah yang mereka tempuhi dari seawal di bangku sekolah hinggalah ke alam rumahtangga yang penuh cabaran.

 

Perkahwinan Addin dengan Benz lelaki yang dimusuhinya sedari zaman persekolahan, tanpa rasa cinta..? menyebabkan rasa geram dan benci Addin pada Benz terus menapak di hati walaupun mereka telah berkahwin.

 

Perkahwinan tanpa rela, menyebabkan rumahtangga yang dibina suram dan hambar. Segala ketidakpuasan hati Addin, 'rasa hati' Addin terhadap Benz, hanya Aie - jejaka yang dikenali tatkala Addin sesat di tanah Leiden – yang bisa membuatkan Addin tanpa sedar membuka mulut untuk bercerita.

 

Bagaimanakah kesudahan rentetan hidup Addin bersama Benz? Mampukah dipertahankan mahligai yang dibina atas dasar paksa walaupun suatu ketika dahulu Addin pernah menyimpan rasa hati yang 'suka' pada ex-taiko sekolah itu? Segalanya hanya terjawap tatkala anda membaca naskah terbaru dari Hlovate ini.

 

Usai membaca karya terbaru Hlovate ini, aku tersenyum puas.!! kerana :-)

 

1.    Ia membuatkan aku membaca hingga ke noktah terakhir tanpa sedar

2.    Perasaan aku tenang & tiada 'insiden' yang buat jantung aku berdegup kencang

3.    Tiada perasaan tidak puashati pada setiap kejadian malah kadang kala aku turut terbuai sama… so sweet!! – part mana ?? korang kena baca sendiri lah..!!

4.    Banyak info berguna yang diselitkan buat peringatan berguna untuk aku.

5.    Banyak lagi… tapi korang kena nilaikan sendiri lah ;-)

 

So, buat pembaca yang pernah membaca karya Hlovate tidak kira 5T5B, Shubert's Serenade (Gurindam Jiwa) mahupun setiap e-novel beliau… aku pasti korang akan terhibur dengan aA + bB ini.

 

   13 comments

Hannah
February 8, 2008   07:22 PM PST
 
Hannah kenal novel melayu melalui KaknOor, dan terus terpikat dgn karya Hlovate..Mmg puas hatidapat memiliki karya2 beliau....bila baca, terikut feel pulak,,aniaya jer...hehehe


Kak norash, nak pinjam Hannah punya tak?
wan
January 21, 2008   03:43 PM PST
 
arirada..
hehehe dia still ada chance lagi nak carik cam Benz tuh :P
*chaiyok..!! chaiyok..!!*

nor ash...
mana sama bc sendiri ngan dengar org dok cerita.!! feel dia lain..!!
nor ash burn
January 21, 2008   01:49 PM PST
 
makin lama dngr korang kasi komen...makin dh tahu jln citer! ekekekkkk akan cuba dptkn!
arirada
January 20, 2008   08:30 PM PST
 
saya pun dah baca buku ni :) perasaan?? rasa puas!! rasa cam tak caya pun ada hlovate buat citer 'romantic overboard' :) ape pun, seronok sangat baca buku ni, asyik senyum jer, rasa 'melayang' pun ada.
part yg saya paling tersentuh:

"benji"
"hmm"
"grow old with me?"
"sure do"

huhu, klu la dpt jumpa somebody cam benji tu...hehehe...
kaknOOr
January 18, 2008   03:30 PM PST
 
Novel ni memang akak tunggu dari dulu lagi masa zaman enovel....rasa2 dah 6 kali ulang masa dienovel....tak jemu2 alhamdullillah akhirnya dah dijadikan novel.....
Akak ketawa kuat masa 1st time benz call addin....yg si addin layan pas tu tanya sapa ni benz kata benz terus addin kata dgn spontan dia PADIN bukan addin (PADIN ni pemain rollerskate terkenal di Perak)
wan
January 18, 2008   09:25 AM PST
 
nacha...
huhuhu sama la kita, cuma taraf Promenade je :( -> kita berangan jer la dulu... :P
nacha
January 18, 2008   09:15 AM PST
 
wan, sy pun teruja nak gi situ. tapi nak dok kat situ tak mampu la. mahal giler. standard sy dok kat Promenade je. hehehe...
wan
January 18, 2008   08:16 AM PST
 
iejay...
hahaha ni mesti dok tingatkan zaman2 berchenta nih... sbb tu layan bluesss... hahahaha

kaknOtie...
kakkk seronokkan klu dpt pegi sendiri..!! jom wat trip gi karambunai...!! ;)
notie
January 18, 2008   07:48 AM PST
 
hehehehe iejay meh kita join class Dr didi yok... hehehe tgh tahap jiwang karat dek ajaran Benji

wan ada 3 yg kita suka
1. Slybus love lesson aka cakap spanyol
2. Moonlight dancing
3. Karambunai(teringin nak jejak kaki)

hish hishhh

iejay
January 18, 2008   12:56 AM PST
 
iejay suka part belajar bercinta tu sama macam kak notie dan part diaorang dance dengan lagu i'll be tu.. lepas abis baca bila denagr lagu i'll be je terus terbayang perasaan benz pada addin... huhuhu layan blues jadinya bila habis baca...
notie
January 17, 2008   03:52 PM PST
 
wan, akak paling suke bila part addin belajar cakap spanyolll emm tul ke spanyol or spanish ek .. tp part belajar berchentan tu yg best sesangat sampai tgk rujukan tu yg syiokkk sekali sampai pipi pun rasa merah je huhuhuhu melayang2 rasa hati. sebab masa tu lah 2 hati belajar jadi 1... huhuhuhu layan jiwang karat jap
wan
January 17, 2008   03:29 PM PST
 
nacha..
Ya... setuju ngan nacha..!! lagi satu wan suka part yg Addin balik umah... nangis2 pastu Benz peluk dia... huhuhu soo loving kan..? ;)

kekadang kita perlukan bahan bacaan yg santai tanpa perlu membebankan kepala otak nak fikir... itulah tujuan utama wan bc novel..!! selain pengisian yg terdpt dlm novel.. wan juga perlukan satu bahan utk releasekan tension.. klu baca buku menambahkan lagi tension baik xpayah baca..

:P
nacha
January 17, 2008   03:06 PM PST
 
Wan, part yg paling sy suka ialah masa Chik tgh jwb call Addin. bila Benz tanya sape yg call & dia ckp Pak Yeop jual ikan. x sangka Pak Yep tu 'linkin-park' dgn Chik. muakakaka... so funny. mmg sungguh santai je bc buku ni & x memberatkan kepala.

Leave a Comment:

Name


Homepage (optional)


Comments